Prázdniny sa končia a deti čaká nový školský rok. Pre niekoho možno nič zaujímavé, no pre malých prváčikov je to niečo niečo nové a nepoznané, niečo, čo bude možno zážitkom alebo aj sklamaním…
Pre rodičov prinášame rozhovor s pani učiteľkou Mgr. Zdenkou Hradskou, ktorá sa na svojich malých žiačikov-prváčikov už veľmi teší.
Čo má vedieť budúci prváčik?
Prváčik by sa mal už v škôlke naučiť správne držať farbičku. Rodičia by aj doma mali dieťaťu pripomínať správne držanie pri kreslení a vyfarbovaní, pretože veľa prvákov má so správnym uchopením problémy. Na nácvik správneho držania sú najvhodnejšie hrubé trojhranné farbičky. S dieťaťom môžete precvičovať jemnú motoriku tak, že budete spolu modelovať z plastelíny (napr. veľké tlačené písmená), navliecť koráliky, či prilepovať malé kúsky papiera na podklad.
Budúci prváčik by mal taktiež vedieť vystrihovať rôzne tvary z papiera. Treba mu nakresliť nejaký tvar a dbať, aby strihal „po čiarke“. Ďalej by dieťa malo vedieť napísať svoje meno veľkými tlačenými písmenami, tvoriť vety podľa obrázka, poznať všetky farby, geometrické tvary (kruh, štvorec, obdĺžnik, trojuholník) a vedieť napočítať do 10. Pri pohľade na obrázok by dieťa malo vedieť povedať, čo je vpravo, vľavo, hore, dole, v strede… Ak ho oboznámite s veľkými tlačenými písmenami, uľahčíte mu jeho začiatky v škole. Taktiež by malo vedieť určiť začiatočné písmeno počutého slova (sova – S), povedať slovo, ktoré sa začína na dané písmeno a rozdeliť slovo na slabiky.
Dôležité je využívať na učenie hravú formu, napr. poďme zobudiť písmenká – keď poviem písmenko C, aké slovo mi povie? (cibuľa, citrón, cesnak….), pri rozdeľovaní slov na slabiky sa môžeme zahrať na robota – dieťa hovorí slovo ako robot, pričom sa aj pohybuje ako robot (bá-bi-ka).
Väčšina rodičov kupuje školskú „výbavu“ už cez prázdniny. Aké sú tie najdôležitejšie pomôcky?
Cez prázdniny stačí kúpiť školskú tašku, peračník, farbičky a mäkké ceruzky. Odporúčam kúpiť kvalitné hrubé trojhranné farbičky aj ceruzku. S lacnými farbičkami, ktoré nemajú sýte farby, často sa lámu a zle sa držia, sa bude prváčik veľmi trápiť. Ostatné pomôcky rodičia kúpia na začiatku školského roka podľa inštrukcií učiteľa.
Deti sú veľmi hravé, no postupne sa musia naučiť koncentrovať. Máte radu ale tip, ako udržať u malého dieťaťa pozornosť?
Dôležité je striedať činnosti. Nemôžeme od prváčika chcieť, aby sa hodinu či dve sústredil na učenie. Keď vidíme, že dieťa sa už nesústredí, dovolíme mu odpočinúť si a k učeniu sa vrátime neskôr.
Koľko času je potrebné stráviť nad domácimi úlohami?
Je to individuálne. Každé dieťa je iné, a preto mu, najmä zo začiatku, doprajeme toľko času, koľko potrebuje. Postupne si spoločne stanovíme čas na dokončenie úlohy. Pomôcť si môžeme kuchynskými minútkami, na ktorých dieťa vidí, koľko času mu zostáva. Pri deťoch, ktoré pracujú neprimerane pomalým tempom, postupne skracujeme čas a motivujeme ich odmenou.
Ako motivovať šesťročné dieťa k učeniu, keď sa mu „nechce“?
Treba využiť pozitívnu motiváciu. To znamená, že mu sľúbime nejakú odmenu. Nemusí to byť maškrta či hračka, môžeme mu sľúbiť, že s ním pôjdeme na ihrisko alebo si zahráme jeho obľúbenú hru.
Čo by ste odkázali rodičom malých prvákov?
Aby si našli dostatok času na svoje dieťa a pomohli mu zvládnuť nový začiatok v škole. Prvákovi sa treba každodenne venovať, sedieť pri ňom a povzbudzovať ho k učeniu. Pochváliť ho za úspechy a svedomito kontrolovať, či si splnil všetky svoje školské povinnosti. Od prváčika nemôžeme čakať, že si správne nachystá všetky pomôcky do školy, ani že sa bude doma sám učiť a bezchybne si urobí všetky domáce úlohy. Rodič musí byť jeho partnerom pri príprave do školy. Všetkým rodičom želám veľa trpezlivosti a porozumenia!
foto: Pixabay