piatok , 5 júna 2020
Home / Tehotenstvo / Výživa v tehotenstve

Výživa v tehotenstve

Základným odporúčaním v tehotenstve už dávno nie je jesť za dvoch, ale jesť primerane a hlavne zdravo. Telo sa tak vyhne zbytočnému priberaniu a dopraje si živiny, ktoré k správnemu a zdravému vývoju plodu potrebuje.

Tuzemské potraviny

Netreba asi veľmi popisovať, kvôli čomu by sme mali uprednostniť naše domáce potraviny. Ide najmä o to, že naše telo je na ne najviac navyknuté, a v menšej miere obsahujú rôzne látky, ktoré udržujú potraviny dlhšie čerstvé, ako to obvyklé býva u dovážaných potravín. Ďalším dôvodom je menšie riziko vzniku rôznych alergií.

Jesť menej,  ale častejšie

Tehuľkám sa odporúča jesť  častejšie,  no v menších dávkach. Zasýti to oveľa lepšie a zbytočne sa tým neprekrmuje organizmus. Menšie dávky telo ľahšie strávi, dodá potrebnú energiu a výživu.

Vitamíny a minerály

Sú pre nás veľmi dôležité, hoci ich prijímame iba v stopovom množstve. V tehotenstve je však potrebné u niektorých vitamínov zvýšiť dávku.

jedlo

Kyselina listová – je nevyhnutná pre správne delenie buniek, vývoj a rast plodu, znižuje riziko vrodených chorôb a defektov.

Vápnik  –  pre zdravý vývoj zubov a kostí.

Vitamín C a železo – pomáhajú rýchlejšie okysličovať krv, zabraňujú chudokrvnosti a anémii.

Potraviny, ktorým sa treba radšej vyhnúť

Káva – nadmerná dávka kofeínu negatívne vplýva na bábätko, ale v rozumnej miere pomáha mamičke pri zvýšenej aktivite organizmu.

Nepasterizované mliečne výrobky – týka sa to prevažne plesňových syrov, vzniká väčšie riziko vzniku žalúdočných problémov.

Huby – neodporúčajú sa, keďže zo zeme, z ktorej vyrastajú viažu na seba škodlivé látky, v malom množstve však nie sú škodlivé.

Surové mäso, pečeň – nedostatočne spracované mäso aj pečeň v sebe môžu obsahovať škodliviny, ktoré môžu vyvolať mnohé problémy.

Surové vajíčko – v nepečených dezertoch a zmrzlinách, zvyšuje riziko vzniku salmonely.

Slané a korenené jedlá – vysoký podiel soli a korenia je škodlivý pre vývoj dieťatka.

V konečnom dôsledku je najlepšie, ak sa mamička riadi svojim telom a dopraje si, na čo má chuť, samozrejme, s mierou.

foto: flickr.com

Komentáre

komentáre