nedeľa , 15 december 2019
Home / Zdravie / Cvičenie / Fitness trénerka Anka Bušfyová: „Len pevné odhodlanie dokáže zmeniť sny na realitu!“

Fitness trénerka Anka Bušfyová: „Len pevné odhodlanie dokáže zmeniť sny na realitu!“

Jej obrovskou vášňou je cvičenie a zdravý životný štýl. Pomáha a radí ľuďom, ktorí sa rozhodli zmeniť svoj život k lepšiemu. Certifikovaná trénerka I. stupňa v kulturistike, fitness a silovom trojboji má pár tipov aj pre vás, milé čitateľky… Predstavujeme vám Anku Bušfyovú.

„Od zajtra začínam!” Určite to poznáte. Nekonečný kolotoč začiatkov a rýchlych koncov. O tom, ako správne začať, vydržať a nevzdať sa po prvom neúspechu sme sa porozprávali s trénerkou Ankou, ktorá nám okrem toho prezradila aj niečo o vlastných začiatkoch a plánoch, ale aj o tom, ako vznikol jej lifestylový fitness blog.

pinkiron5

  1. Anka, čo pre teba znamená zdravý životný štýl, cvičenie a fitness?

Mnoho ľudí si myslí, že zdravý životný štýl je o neustálom odriekaní, nekonečnom rátaní si kalórií či dennodennom skorom rannom vstávaní do posilky. A to je dôvod, ktorý ich odradí ešte skôr, ako vôbec niečo skúsia. Pre mňa je zdravý životný štýl už bežnou záležitosťou a rutinou, ktorá ničím extra nevyniká od ostatných ľudí. Tréningový plán som si momentálne zmenila z piatich na tri dni v týždni. Jem niekoľkokrát denne, niekedy päť, niekedy šesťkrát či sedemkrát za deň. Jednoducho počúvam svoje telo. Neobmedzujem sa. Stravujem sa tak ako ostatní. Len mám v sebe zakódovanú myšlienku, že síce môžem jesť čo chcem, no musím dávať pozor na to, koľko toho zjem. To je totiž pre mnohých najväčší kameň úrazu. Nie jedna žena mi píše: „Najväčší môj problém je, že neviem prestať. Nikdy neskončím len pri jednej tabličke čokolády. Vždy ju musím zjesť celú.“

Pre mňa zdravý životný štýl znamenal obrovskú zmenu a posun vpred. Posun od nekontrolovateľného jedenia hlúpostí a nevyváženej stravy ku zdravým, kaloricky prijateľným a nutrične hodnotným potravinám.

  1. Aká bola tvoja vlastná cesta za zdravým životným štýlom? Čo ťa na nej najviac motivovalo?

Moja cesta bola plná začiatkov a koncov a opäť začiatkov a koncov. 🙂 Nedeľu čo nedeľu som si pravidelne hovorievala: „A dosť! Od zajtra vyhadzujem sladkosti a začínam cvičiť!“ A takýchto nedieľ veru bolo. 🙂 Bohužiaľ, moje odhodlanie skončilo vždy tak rýchlo ako rýchlo aj začalo. Vydržala som do utorka a potom som to vzdala a vrátila sa k sladkostiam a pasívnemu životu vysokoškoláčky, ktorá nemá žiadne starosti. Lenže človek raz musí dospieť a vyrásť a riešiť reálne problémy a životné ciele. A vďaka nim som sa aj ja raz ocitla v momente, keď som si povedala, že je naozaj čas niečo urobiť a niekam sa posunúť, hoci aj sama a bez pomoci. A tak som si kúpila permanentku do fitka s jediným cieľom, stať sa fitnesskou. Radikálne som zmenila svoj spôsob života, svoj jedálniček a vlastne celý svoj vtedajší život.

Keď človek nájde v živote svoj smer cesty, potom ho nedokáže zastaviť nič a nikto. 🙂

  1. Prečo si sa rozhodla pre trénerský kurz?

Keď som v začiatkoch začala chodiť do fitka, zaplatila som si trénera v nádeji, že mi pomôže splniť si sen postaviť sa na súťažné mólo. Také šťastie som však nemala a môj tréner do mňa hustil názory o tom, že by ženy s činkami cvičiť nemali a mali by zostať pri stacionárnom bicykli. Vtedy som si povedala: „Tak toto nie!“ Začala som cvičiť s priateľom a z kníh a internetu som odkukávala správne techniky cvičenia. Bohužiaľ alebo vďakabohu som sa dostala až do štádia, keď som už nemohla pozerať na trénerov v posilke, ktorí získali svoj titul bohviekde a ktorých zaujímali viac peňažné zisky od klientov ako to, ako ich zverenci cvičia. A tak som sa rozhodla zmeniť to. Trénerský kurz som si urobila s jediným cieľom – pomáhať ľuďom v tom, čo sami nedokážu. Motivovať ich a nakopnúť, keď už to chcú vzdať. 🙂 A to je niečo, čo ma momentálne baví oveľa viac, ako drieť iba na sebe a súťažiť.

pinkiron2

  1. Ako vznikal tvoj blog a komu je určený? Na čom momentálne pracuješ?

Zaujímavá otázka. 🙂 Do vlastného blogu ma prakticky dotlačil môj priateľ, ktorý vo mne vždy videl viac ako ja sama. Videl, že rôzne články a texty ako učiteľka slovenčiny tvorím jedna radosť, a tak vytvoril základ môjho blogu a ja som tak uverejnila svoj prvý článok s názvom „Rozchod s McDonaldom“, ktorý bol veľmi zaujímavou životnou skúsenosťou pri jednom obede. Článok sa stretol s úspechom a mňa to nakoplo písať a tvoriť ďalšie a nové články, v súčasnosti obohatené už aj o fitness recepty. Môj blog Pinkironlady.sk od začiatku bol a momentálne stále je najviac zameraný na ženy. Pretože kto viac sa vyhovára na to, že sa mu nechce, ak nie práve ženy? 🙂

A boli to práve mamičky, ktoré ma najviac inšpirovali. Vďaka nim momentálne pracujem na nenáročnom a finančne dostupnom cvičebnom programe na doma, ktoré zvládnu aj popri deťoch. Takže sa určite bude na čo tešiť. No a dokončujem aj e-book, príručku s názvom „Ako si vybrať správneho trénera“, ktorá je výsledkom nielen mojich, ale predovšetkým skúseností mojich terajších klientov. Takže sa snažím robiť osvetu aj v tomto smere. Je predsa zbytočné pchať peniaze do niekoho, kto mi vo fitku nepomáha a len inkasuje, no nie?

  1. Na začiatku je dôležité odhodlanie a správna motivácia. Mnohokrát sa však stáva, že pod návalom každodenných povinností a po prvých neúspechoch vyprchajú veľmi rýchlo. Ako ich nestratiť?

Ako tvrdím: „Len pevné odhodlanie dokáže zmeniť sny na realitu!“ Aj ja mávam neraz dni, keď sa chcem na všetko vykašľať a nechať všetko tak. A tam prichádza na rad čas sadnúť si a vrátiť sa v hlave naspäť k myšlienke – prečo som vlastne začala a čo som tým chcela dosiahnuť. Vždy budú zlé dni, vždy budú povinnosti, vždy tu budú ľudia, ktorí nás nebudú chápať a nebudú žiadnou podporou. Nie raz mi píše mamička, ktorú rodina v cvičení nepodporuje. Manžel jej rozpráva, že sa mu páči taká aká je, hoci ona sa necíti vôbec dobre; o tom, že kvôli popôrodnej nadváhe s ním odmieta sex nehovoriac. Či iný prípad, kde do jednej klientky hustí svokra, aby namiesto zdravej stravy navarila jej synovi niečo poriadne „mastné“ a namiesto hodinového cvičenia sa mu viac venovala. Preto je dôležité aj v takýchto momentoch vrátiť sa k sebe a k tomu, prečo si sa v danom momente rozhodla svoj život zmeniť k zdravšiemu a lepšiemu. A určite nebrať ohľad na ľudí, ktorí sú v takomto prípade svojimi rečami skôr na obtiaž, a nie na osoh.

  1. Keď sa už konečne odhodláme, ako začať? Čo by si napríklad poradila mamičkám po pôrode, ktoré chcú na sebe zapracovať?

Na začiatku je po prvotnom odhodlaní potrebné sadnúť si nad vlastné ciele. Určiť si, čo vlastne cvičením a zdravou stravou chcem dosiahnuť a čo som ochotná pre to urobiť. Napríklad: som ochotná obmedziť sladkosti, zaradiť do stravy viac zeleniny, jesť častejšie, nájsť si čas na cvičenie a pod? To sú také tie vnútorné ciele, s ktorými by mala byť žena stotožnená. A potom netreba zabúdať na nejaký rozumný a merateľný cieľ. To znamená schudnúť do Vianoc 2 kg (nie 20 kg!). Alebo mať do leta v páse 65 cm a pod. Čiže určite je dobré na začiatku vedieť, kam sa chcem dopracovať a ak tento cieľ splním, dať si zasa ďalší. Nie je predsa nič lepšie a motivačnejšie ako to, že som prekonala samu seba, však? 🙂

pinkiron6

  1. Aká je tvoja odpoveď na nikdy nekončiace výhovorky?

Ha. 🙂 Výhovorky tu vždy boli a vždy budú. Človek sa im nikdy nevyhne. Môže sa im však postaviť a to tak, že sa zaprie. Ja som si napríklad urobila cvičenie a doslova som týrala samu seba, keď som si na trhu kúpila mandle a arašidy v karamele (spolu 400g) a popri tom, ako som celý víkend z domu pracovala, mala som ich vedľa seba na stole vysypané v miske. Áno, prvý moment bol, že ich zjem, neprejde ešte ani pol hodina :-), ale povedala som si, že viac nedovolím, aby ma ovládla nekontrolovateľná chuť na sladké ako vždy. Výsledok bol napokon taký, že vlastné sebazaprenie vzdať sa sladkostí bolo natoľko silné a tak priame, že som ich na tom stole mala takmer tri týždne, až som ich neskôr vyhodila. Odvtedy viem, že problém nikdy nebol v sladkostiach a nezdravom jedle, ale v mojej slabej vôli vytrvať a prekonať sa.

  1. Pre väčšinu mamičiek je cvičenie vo fitness centre s osobným trénerom náročné nielen po časovej, ale aj finančnej stránke. Kedy a ako, prípadne ako často cvičiť doma? Dá sa to zvládnuť aj bez trénera?

Samozrejme. Keď sa chce, dá sa všetko. 🙂 V poslednej dobe dostávam jeden mail za druhým s otázkami o cvičení na doma. A možností má každá žena neskutočne veľa. Od malých ľahkých a finančne dostupných jednoručných činiek, cez alternatívu, a to fľaše naplnené vodou, až po cvičenie s vlastnou váhou o zem, stoličku či stenu. Takže, ak sa mamička rozhodne cvičiť doma, nebude mať núdzu o cviky, ktoré bude mať možnosť vykonávať. Pokiaľ ide o časový harmonogram, tak aj mne samej sa osvedčilo cvičiť minimálne trikrát do týždňa. To je taký zlatý stred, pri ktorom bude mať telo potrebnú záťaž.

  1. Šport a zdravá strava v tehotenstve, čo by si odporučila nastávajúcim mamičkám?

Nakoľko ešte sama nie som mamičkou, nemám skúsenosti so všetkými tehotenskými príznakmi od nevoľnosti, opuchnutých nôh až po závraty a únavu. Vlastne mám, prežívam ich s klientkami. 🙂 No z rozprávania mojej starkej som počula neskutočné množstvo zážitkov o tom, čo všetko ženy vo vysokom štádiu tehotenstva v tej dobe dokázali robiť. Ona sama mi rozprávala, že ešte večer pred tým, ako porodila, stihla poobrábať všetko okolo domu, ba aj nakopať z poľa zemiaky. Ak to dokázali ženy vtedy, v čom sú tie dnešné odlišné?

Preto ma mrzí, ak vidím tehotnú ženu, ktorá sa „opustila“ a namiesto toho, aby žila zdravo a okamžite zmenila svoj život, radšej sa rozvalí pred telkou a napcháva sa od sladkostí až po tukom nasýtené čipsy, pretože “veď je tehotná a môže”. Tehotenstvo predsa nie je choroba, ale radosť a šťastie! Tak šup, ak to nechceš robiť pre seba, rob to pre toho drobca a buď mu príkladom už od začiatku.

pinkiron4

  1. A na záver bonus pre naše čitateľky: Inšpirácia na jedálniček pre večne chudnúce maminy. 🙂

Zostaviť jedálniček špeciálne šitý na mieru je komplikácia na niekoľko rokov, keďže každý klient je na tom inak. 🙂 A taktiež sa to všetko odvíja aj od jeho bazálneho metabolizmu, denného energetického výdaju a cieľa nabrať alebo schudnúť. Pri každom zostavovaní jedálnička však treba brať ohľad na vhodné potraviny. Takou malou inšpiráciou pre vyvážený jedálniček by mohlo byť:

Raňajky: 1. variant: ovsené vločky s ovocím a bielym jogurtom, prípadne s mliekom;

  1. variant: celozrnný fitness chlieb s cottage chesseom a napríklad rajčinou.

Desiata: proteínový nápoj, v inom prípade jablko, banán a i.

Obed: kuracie mäso alebo hovädzie mäso, ryby; ako prílohu zeleninu, batáty, avokádo, ryža alebo bulgur.

Olovrant: tvaroh alebo jogurt, ryžový chlieb, proteínová tyčinka.

Večera: tuniak vo vlastnej šťave alebo losos, prípadne kuracie mäso a ako príloha, rajčiny, zelenina, ryža.

  1. A čomu sa vyhnúť?

V žiadnom prípade nepapaj už vopred ochutené vločky so sušeným ovocím. Obsahujú až príliš veľa sacharidov a tie ti veru k štíhlej postave nepomôžu. Preto zvoľ vždy klasické neochutené ovsené vločky.Veľkým kameňom úrazu bývajú prílohy k hlavnému jedlu. Skús teda namiesto zemiakov a cestovín zvoliť viac zeleniny. Okrem nízkych kalórií tak dáš svojmu telu i poriadnu dávku vlákniny.

A na záver už len – život predsa nie je len a len o diétach a neustálom obmedzovaní sa, ale okrem iného aj o radosti z jedla. 🙂

Preto nie je dôležité, čo zješ, ale koľko! A to je jedno z veľmi dôležitých pravidiel, na ktoré treba vždy klásť veľký dôraz. 🙂

Anka, ďakujeme za rozhovor, želáme ti veľa ďalších úspechov a spokojných klientov.

zdroj: Facebook/pinkironlady

Moja rodina, priatelia, dobré knihy (momentálne najmä detské), filmy a príroda ‒ to je v súčasnosti môj svet. Som rada, že Vám aspoň niečo z toho môžem priblížiť vo svojich článkoch. Prajem príjemné čítanie 🙂

Komentáre

komentáre