streda , 22 máj 2019
Home / Dieťa / Aktivity / Asistentka učiteľov Lenka: V prvom rade treba nájsť svetlú stránku dieťaťa

Asistentka učiteľov Lenka: V prvom rade treba nájsť svetlú stránku dieťaťa

Nielen učitelia sú ľudia, ktorí sa venujú deťom a ich vzdelávaniu v škole. Mnoho detí z integrovaných škôl sú odkázaní na väčšiu pomoc: asistentov.

Byť asistentkou učiteľa pri dieťatku, ktoré potrebuje integráciu v kolektíve, môže byť niekedy viac, než zaujímavé. Ale aj náročné. V skratke sme sa porozprávali s Lenkou, ktorá sa tomuto povolaniu venuje nielen s láskou, ale aj obrovskou dávkou trpezlivosti.

Je asistentkou pri deťoch, ktoré majú DMO, poruchy pozornosti, učenia, či autistov. Denne prichádza do kontaktu nielen s nimi, ale aj s ich spolužiakmi, či rodičmi. Jej úlohou je byť na hodinách s dieťaťom a vysvetľovať mu učivo, ktoré preberajú formou a tak, aby to dieťatko pochopilo a porozumelo, čo sa od neho chce, vyžaduje. Ale ako tvrdí, najdôležitejší je tam učiteľ.

1.Ako dlho sa práci s detičkami venuješ a čo ťa k tejto práci doviedlo? 🙂

No venujem sa tomu rok a pol a doviedla ma k tomu moja škola. A hlavne to, že práca s deťmi je super, aj keď s rodičmi to je horšie… A je tam vždy niečo nové a iné 🙂

2.Čo ťa najviac vie dostať na práci s deťmi v škole? Pozitívne, aj negatívne?

Pozitívne to, keď ti ďakujú za to, že ťa majú a aj to objatie za to je úžasné. Negatívne to, keď neposlúchaju a aj keď im niečo vysvetľujes milión krát niekedy, tak aj tak to nevedia. A nie preto, že by boli tak blbí ale preto, že sa im nechce

3.Bolo niečo, čo ťa v minulosti prekvapilo? Ako sa komunikuje s rodičmi? Máš nejaké spomienky, na ktoré nerada spomínaš a naopak, na ktoré rada? 

S rodičmi sa komunikuje fajn, aj keď je pravda, že platí, ako s ktorým. Niektorí sú v pohode a dá sa s nimi a niektorí zasa naopak úplne strašní…. Aj keď to dieťa niečo urobí, hádžu to na učiteľa… Čo nie je dva krát správne.

4.Každé dieťatko je iné. Ako sa dá dosiahnuť, aby sa potenciál každého dieťaťa vyvíjal už od útleho veku bez toho, aby ho to nejako negatívne ovplyvnilo a aby sa mu nezúžila oblasť záujmov? Myslím z hľadiska talentu. Veľa detí má potenciál niečo dokázať, ale nie vždy sa na to ide správne. Niekedy sa príliš zameriava na jednu stránku, vlastnosť a ostatné sa zanedbajú, pričom by sa dalo krásne spolupracovať so všetkým, čím dieťatko vie disponovať.

No v prvom rade treba nájsť svetlú stránku dieťaťa, zistiť, čo vie a čo nie. A hlavne najhlavnejšie je to nájsť a hľadať a rozvíjať. Z každého rožku trošku. Hlavne skupinovymi prácami, pretože vtedy sa deti socializuju a učia sami od seba.

5.Vedela by si nejako zovšeobecniť klady a zápory fungovania škôl na Slovensku? Je niečo, čo by si zmenila? A ako ostatné deti pristupujú k deťom,ktoré sa integrujú?

Klady školy sú, že sa takéto ( deti s rôznymi obmedzeniami, poznámka redaktora) deti integrujú a ostatné deti, ktoré sú intaktne im pomáhajú a vidia, že aj takéto deti môžu byť a pomáhajú im. Samozrejme, nájdu sa aj indivíduá, ktoré sa tomu smejú. A potom si zdravé deti dokážu vážiť viac to, čo majú.

Čo by som zmenila na školstve? No v prvom rade výplaty, nech sú učitelia a ostatní zamestnanci motivovaní. A na fungovaní školy? Trošku sprísniť fungovanie. Mnohí žiaci si priveľa dovoľujú a nevedia sa správať… A učebné plány určite. Lebo najskôr sa napríklad prváci učia málo a potom majú za krátky čas stihnúť veľa písmenok. Je to maximálne neprimerané.

Lenke ďakujem a prajem, nech si toho času s deťičkami užije čo najviac a najmä v tom najpozitívnejšom zmysle! 🙂

zdroj: Pixabay

To máte tak. Rada píšem, rada premýšľam, rada sa informujem, rada sa zhováram o všetkom možnom… A ešte radšej toto všetko posúvam ďalej. :). A čo je najdôležitejšie pre mňa, napriek tomu, že nie som ešte mamina, chcem ubezpečiť všetky mamičk, ktoré k nám prídu na “návštevu” webu, že sú skvelé a pre svoje deti to najlepšie a že napriek zodpovednosti, ktorá z materstva plynie, netreba zabúdať na humor a nadhľad. Predsa sa jedna matka nescvokne 🙂

Komentáre

komentáre