utorok , 19 jún 2018
Home / Dieťa / Aktivity / Motorika u detí: Kedy by mali čo zvládať urobiť samy?

Motorika u detí: Kedy by mali čo zvládať urobiť samy?

Veľa rodičov zaujíma, kedy a ako sa začne ich ratolesť pohybovať. Či ide o prvé pohyby prstíkmi, rúčkami, alebo aj pohyby spôsobujúce presun celého telíčka.

Trošku si priblížime, kedy by aké pohyby dieťatko malo zvládať.

Obdobie novorodenecké, kojenecké

Ako prvé by malo zvládnuť najmä zdvíhať hlavičku. To nadchádza niekedy okolo 2. mesiaca života. Tým sa mu otvárajú nové možnosti spoznávania okolia.

Ako druhé by malo vedieť uchopovať predmety. Samozrejme, je to ovplyvnené aj zrakovými ústrojmi. Keď sa vyvíja zrak, zlepšuje sa aj schopnosť držať predmety v rúčke. Nastáva to v 4. mesiaci života. Vtedy dokáže chytiť predmet jednou rúčkou. Oboma rúčkami to potom zvládne hravo v období pol rôčka.

Tretie. Sedenie. Najväčší prvotný strašiak rodičov po období zdvíhania hlavičky. Kedy by malo sedieť? Oficiálne údaje sú jasné. V 7. mesiaci života. Vtedy relatívne už samo dokáže sedieť. Samozrejme, niektorým detičkám to trvá dlhšie, možno potrebujú pomoc, podopretie a podobne. Ale schopnosť sedieť už majú.

Po fázu sedaciu je všetko obyčajne tak, ako má byť. Potom však príde fáza chodiaca a zrazu si rodič uvedomí, že aj jeho ratolesť má svoju hlavu...Nejde však o to, či chce, ale či dokáže. A tam nastáva obyčajne rozpor a zbytočná panika
Po fázu sedaciu je všetko obyčajne tak, ako má byť. Potom však príde fáza chodiaca a zrazu si rodič uvedomí, že aj jeho ratolesť má svoju hlavu…Nejde však o to, či chce, ale či dokáže. A tam nastáva obyčajne rozpor a zbytočná panika

Aaaa štvrté, chodíme! Tak, toto je najväčšia záhada. Niektoré detičky nechcú chodiť ako ročné, čo by podľa údajov mali. Najskôr prebieha fáza lezenia, potom postupne začínajú vstávať za pomoci pridŕžania sa, napríklad nábytku, neskôr sa samy odvážia. No povedzme si úprimne, každá mamička po dôkladnom spozorovaní svojej ratolesti uzná, že ide skôr o to, že to jej bábätko v tomto období fyzicky zvládne, nie, že to aj tak urobí 🙂

Obdobie batoľaťa? Samé novoty

Sú tu dva druhy pohybu, ktoré sú dôležité, aby dieťatko zvládalo.

1.Retencia: schopnosť nejakú vec udržať, zadržať (v neskoršom veku moč, stolicu), ale aj niekde ostať (napríklad sedieť, či neskôr stáť). Čo sa týka zadržiavania moču a stolice, treba dávať pozor. A to veľký. V momente, ako sa požiadavka rodiča na to, kedy sa má jeho dieťa naučiť chodiť na nočník nezhodne s tým, ako pripravené je dieťa, môže neskôr nastať rozpor v hlavičke dieťatka. Práve potom je tu reálna možnosť, že dieťatko si osvojí neurotické prejavy, v škôlke bude odmietať neskôr chodiť na záchod, bude tu častejšia zápcha a podobne. Preto je veľmi dôležité, netlačiť na dieťatko. To však neznamená, že teraz všetci rodičia položia zbrane a prestanú bojovať s učením. Len je potrebná trpezlivosť, systematickosť a najmä kopec lásky

2.Eliminácia: schopnosť nejakú vec z rúčky pustiť, nechať vec tak, keď ju už nepotrebuje, alebo ju nechce. Teda nedržať sa silou mocou aj toho, čo je už preň nepodstatné, nepotrebné, nedôležité. (Zahral som sa, dohral som sa, idem ďalej. Alebo: napapal som sa, stačí mi, nebudem ďalej to jedlo držať v rúčkach, pustím ho späť na tanierik, alebo kamkoľvek)

Uchopovanie rúčkou a pohyb hlavičkou. Prvé pohyby dieťatka v živote
Uchopovanie rúčkou a pohyb hlavičkou. Prvé pohyby dieťatka v živote

Význam pohybových aktivít pre dieťa

Najmä v oblasti spoznávania samého seba, ovládania sa. Pretože práve pohybom dieťatko zisťuje, kde aký orgán má. A všíma si to, pozoruje. Preto nie je nič neobvyklé, ak mu dlhšie trvá, kým urobí nejaký pohyb, ktorý je od neho žiadaný. Pre dospelého je to len pohyb, pre dieťatko je to niečo, čo sa s ním deje a postupne si to samo začína uvedomovať

Ďalej v oblasti vzťahu k okoliu. Okrem svojich schopností spoznáva pohybom svet. Už sa mu viac rozširujú obzory, všíma si veci naokolo, je schopné ich spoznávať samo, bez pomoci. Je nútené k aktivite, čo je preň perfektné, pretože tak, ako využíva motoriku, využíva aj psychické funkcie a iné zmyslové orgány. Kombinácia týchto faktorov v ňom od útleho veku vytvára pocit spokojnosti so sebou samým. Naopak, utláčanie, či obmedzovanie pohybu, v ňom vyvoláva neprimerané reakcie, napríklad hnev, hystériu. Preto je potrebné s dieťatkom komunikovať. Ono totiž už od obdobia 1 roku dosť vníma a keď sa mu niečo trpezlivo vysvetľuje, verte, ono sa mu to do toho mozočku zakóduje a neskôr sa tomu vyhne.

zdroj: Marie Vágnerová – Vyvojová psychologie

zdroj obrázkov: pixabay

To máte tak. Rada píšem, rada premýšľam, rada sa informujem, rada sa zhováram o všetkom možnom… A ešte radšej toto všetko posúvam ďalej. 🙂

Komentáre

komentáre